Du har bara en chans till ett första intryck

En genomtänkt & unik logotyp

En företagslogotyp måste vara genomtänkt, mångsidig och gärna snygg såklart.
Den ska helst säga nåt om företaget den representerar och den ska skapa igenkänning.
Den ska finnas i olika versioner för olika sammanhang samt kunna skrivas ut i svartvitt.
Och inte minst behöver den vara skapad i sk. vektorformat så att den kan tryckas hur stor eller liten som helst.
Vektorgrafik heter ofta .ai, .svg eller .eps. medan rastergrafik heter .jpg, .png .tiff .gif.
och de kan vara svåra att förbättra om de t.ex. är lågupplösta (mao pixliga).

Kanske har du redan en logga som behöver fräschas upp?
Det finns några vanliga grundläggande problem med ogenomtänkta eller amatör-logotyper.
Dessa bör man överväga att åtgärda för att kunna använda loggan fritt, och vi listar dem lite längre ner.
Vi hjälper er att designa en logotyp som visar vilka ni är och vad ni står för!

Några loggor som vi har designat

basement salong logo
niovi logotyp
cederlunds logo
north cave logo
älvsåker logo

Ligger er logotyp på en platta?

Att ha en fast bakgrundsplatta i sin logotyp innebär att man har begränsade möjligheter att skapa snygga layouter och att trycka sin logotyp på alla sätt man önskar.

Gissningsvis har den även begränsningar för att användas i stor storlek.

Har du tonade färger i din logotyp?

En logotyp har många användningsområden och för att inte begränsa sig så är rekommendationen att hålla färger få, rena och utan transparens. Den version av sin logga man har på webben har man större frihet med och det är säkert jättesnyggt med tonade färger. Helt okej bara man ser till att även ha fler versioner för andra användningsområden. Att kunna skriva ut sin logga svartvitt är viktigt och i värsta fall ser man inte de olika delarna i sin symbol eller logga om man använder tonade färger.

Värt att tänka på är att om man vill trycka sin logo på arbetskläder så blir det dyrare ju fler färger man har och om man vill brodera den så gör en toning det nästan omöjligt.

Innehåller din logotyp en skuggning?

Skugga i en logotyp är ett otyg. Kort och gott. Skuggningar är jätteviktiga för att skapa djup eller effekt åt bilder och designer men när det gäller en logotyp så är det förbjudet. Skuggor är till för att förvanska eller förändra och ens logga ska alltid ha samma design. Dessutom är en skugga liksom en toning eller transparens mycket svår, om inte omöjlig, att återskapa i tryck eller broderi så låt bli det.

När jag börjar föreställa mig tröjor eller kaffekoppar med logotypen tryckt på så vet jag att jag har hittat rätt med en logodesign.
/ Ulrica Björnsdotter